Hrek : Jeep Commander 3.0 CRD teszt |
Jeep Commander 3.0 CRD teszt
mazsola 2006.08.25. 10:45
Mirt venne valaki nagyobb Jeepet, mint a Grand Cherokee? Azrt, mert heten is elfrnek benne? Ugyan! A Commander a megalomnia megtestestje, egyben a klasszikusan szgletes, brutlis megjelens Jeep hinyt is ptolja a palettn.
A Jeep knlata korbban sokkal egyszerbb volt, mint manapsg. A DaimlerChrysler nagy hagyomnyokkal rendelkez terepjrs mrkja hrom tpust rult: a klasszikus, rkifj Wrangler mellett ott volt a nagydarab, szgletes, rusztikus Cherokee, s az elegnsabb, kiss lekerektett, szintn nagydarab Grand Cherokee. Aztn j idk jttek, ma mr gy gondoljk a Jeepnl, akkor jrnak jl, ha hromrl legalbb hatra bvtik a modellek szmt a palettn. A kitztt cl fel j ton jrnak, a tri mell ugyanis a kzelmltban felzrkzott a Commander s a Compass, mi egyelre elbbit vehettk birtokunkba.
Tetszets a robosztus forma
Tetszets a robosztus forma
Nem krds, hogy a Wrangler termszetesen megmarad, br egyre knyelmesebb s szemlyautsabb terepjr vlik belle, de alapjaiban mg mindig ugyanaz a nyithat tets, lednthet szlvds, egyszer szerkezet, elnyhetetlen jrgny. Az elegns Grand Cherokee koncepcija is vltozatlan maradt, csak ppen j modellel vltottk fel az eldt, a Cherokee viszont alaposan kicserldtt. Az j modell az Egyeslt llamokban Liberty nvre hallgat, nlunk ugyan Cherokee emblmval fut, de ksznviszonyban sincs az elddel. Nem csak kisebb, szemlyautsabb, hanem szernyebb megjelens is annl, kerek lmpi leginkbb a Wranglerhez teszik hasonlv. Ezzel viszont r maradt a knlatban: nem volt olyan Jeep, ami mr pusztn rnzsre is borzongst vlt ki az emberbl, ami ell ijedten hzdnak flre a kisebb kocsik, aminek minden porcikja brutlis hatalmassgot sugall. Ennek ptlsra vezettk be a Commander modellt, ami tulajdonkppen nem ms, mint a Grand Cherokee jl bevlt alapjaira ptett, m annl majdnem minden paramterben nagyobb s tekintlyesebb cscsmodell. rdekes, hogy hosszra s magassgra kzel akkora, mint a Grand Cherokee, szltben nagyobb a Commander, s a dgs design, valamint a szgletes hts is hozzjrul ahhoz, hogy jval nagyobbnak tnjn nla. Az tdik Jeep, a Compass tulajdonkppen nem ms, mint a Dodge Caliber kiss tltztetett vltozata, s amg megrkezik hozznk is, a nagytestvr Commandert mris birtokunkba vehettk.
A jl bevlt htrcs
A jl bevlt htrcs
Mg a Cherokee s Grand Cherokee modellek klsejt a Jeep tervezi knytelenek voltak egy kiss hasonlatoss tenni a konkurencihoz, hogy ne csak az elvetemlt dzsungelharcosoknak tetsszen, addig a Commander esetn szerencsre szabadjra engedhettk a vonalzkat, s a Wrangler puritn egyszersghez hasonl klst lmodhattak r. Nyoma sincs a lekerektett leknek, minden katonsan egyenesen ll a kocsin, de gy j, hiszen a nagy Jeepen remekl mutatnak a hatrozott trsvonalak. A Grand Cherokee-hoz kpest meredekebb szgben ll, de pp ezrt rvidebb a szlvd, s a karosszria hts rsze sincs olyan lejtsre kikpezve, helyette szgletes s fggleges htfal kerlt a nagy Jeepre. A fggleges bura al bjtatott kt krfnyszr remekl ll az autnak, olyan mltsgteljes buldog-kpe lesz tle, de ami igazn remek tlet, azok a szegecsek. A srvd-veket sllyesztett csavarokkal szegecseltk vgig, ami legalbb olyan jl ll az autnak, mint a Wrangleren a kvlre szerelt ajtzsanrok. Figyelemre mltk mg a fggleges htfal kt oldalra helyezett krmozott kapaszkodk, aminek sok gondolkods utn sem tudtam semmi rtelmt sem felfedezni, mindenesetre jl nz ki.
Az emltett szegecs-motvum
Az emltett szegecs-motvum
A szegecs-motvum az utastrben is fellelhet, s taln ez a mszerfal leginkbb egyedi eleme. Ezt leszmtva a Jeep, illetve Chrysler modellek szokvnyos ptkockibl ll a bels, a mszerek, kapcsolk, a navigcis rendszer s a klma vezrlse, illetve az automatavlt vlasztkarja mind ismers pldul a Grand Cherokee belsejbl, csupn itt ms az elrendezsk. A mszerfal a legkevsb sem szemlyauts, a szles, nagy fellet panel a vrbeli terepjrkat, illetve teherautkat idzi, az anyagminsg viszont szerencsre nem olyan siralmas. Igaz, kzel sincs ahhoz a tapintsi lmnyhez, ami mondjuk egy jl felszerelt Volvo XC90 utasterben tapasztalhat, de a kisebb Chryslerekhez kpest egszen trhet. A rikt fabett zls krdse, n nem krnm, de a kttnus mszerfal s a brkrpit kellemes krnyezetet teremtenek. rdekes, hogy a szellzst sok kis lgbeml rostllyal oldottk meg, gy tetszs szerint terelhetjk a fuvallatot. Emltsre mlt mg a kerek krmkilincs, s a sok rekesz, az ti holmiknak bsgesen jut hely, fleg a szles kzps kartmasz doboznak ksznheten.
rdekes mdon a Commanderben nincs olyan sok hely, mint amit kls mretei alapjn sejtennk. Igaz, hogy a vezet magasan l, de a fejtr csak tlagos, s a megszokottnl jval szlesebb kzps knykl s "kardn" miatt a vezetnek s utasnak szltben kevesebb a helye az elvrtnl. Taln a szinte fgglegesen ll, pp ezrt elg alacsony szlvd is fokozza azt az rzst, hogy tankban lnk, mindenesetre nem tudom elkpzelni, hogy a szlesre hzott amerikaiak hogyan frnek el knyelmesen. tlagos termetnek mr bsges a hely, akrcsak a msodik lssorban. Kln javtja a trrzetet a hrmas napfnytet, ezt mindenkpp javaslom az authoz, hiszen ell klnsen nagymret s elhzhat, mg htulra kt kln kis nzablak jutott a kt oldalra, melyek ugyan nem nyithatk, de elfggnyzhetk. Azrt, hogy a msodik lssorban se szklkdjnk, innentl htrafel nhny centivel magasabb lett az aut teteje.
Ide csak gyerekeket
Ide csak gyerekeket
A harmadik lssor trknlatban nem sokkal jobb, mint brmelyik konkurens. Igazbl az ilyen l-htszemlyes terepjrk egyike sem tud felmutatni emberi mret harmadik lssort, ezekre a szkekre gy legfeljebb gyerekek ljenek hosszabb tvra, felntteknek csak rvid utakra javasolt. A Commander harmadik sorban lv, termszetesen brhuzat kt szke tmla tern egsz jl ll, de llapja nevetsgesen rvid, s a lbtr is ersen korltozott. Ekkor radsul csak 170 literes a csomagtr, knnyen sejthet, hogy a nagy Jeep tulajdonosa igen ritkn hasznlja majd ki a ht ls lehetsgeit. Annl is inkbb, mert nehz elkpzelni, hogy a Commander jl szitult, jl ltztt, vagy ppen kevsb jl ltztt, de pnzzel bsgesen elltott tulajdonosa hasonszr utasait kuporgsra kszteti. Lttak mr kiszllni ht embert egy hatalmas terepjrbl? n mg nem. A Commandert sem azrt fogjk megvenni, mert vgre htlses, viszont ha a Jeep nem tervez bele ht lst, akkor meg az a baj. Taln rendelhet opci lehetett volna a ht ls. A Jeep mentsgre szljon, hogy ha tgas harmadik lssort nem is tudott tervezni, az ide knyszerlk elltsa nagyon is tisztessges. Nem csak knyklk s pohrtartk jutnak nekik, mint a konkurencinl, hanem kln szellzrostlyok, s egy sajt klmavezrls, amivel tbb vagy kevesebb, hvsebb vagy melegebb levegt krhetnek maguknak, ahelyett, hogy az elttk lk elhasznlt levegjt kelljen szvniuk. Plds megolds.
Majdnem befr a franciagy is
Majdnem befr a franciagy is
Varilni legalbb olyan knny a Commander utastert, mint a legtbb egyter modellt, ha nem knnyebb nluk. A msodik s harmadik lssor szkei jtszi knnyedsggel fekszenek el, elg csupn nhny kilg flet meghzni. A harmadik sor lseinek httmljn akasztk vannak a tskknak, s egy-egy gurtni is, hogy knnyen felhajthassuk a tmlkat. Ha mind az t hts lst ledntjk, teljesen sk s krpitozott rakternk lesz. t lssel tbb, mint ezer literes a Commander csomagtere, kettvel pedig majdnem kt kbmter, csupn az a szpsghiba, hogy ez alig nhny tz literrel tbb, mint a Grand Cherokee kapacitsa. Mindenesetre kevs olyan igny van, amire ez ne lenne elegend. A csomagteret a hatalmas fellet tdik ajt mellett csupn a hts szlvd felnyitsval is pakolhatjuk. vatosan bnjunk az ablakot nyit Window gombbal, annak megnyomsra ugyanis raktaknt pattan fel, s ha tl kzel llunk hozz, knnyen orrba vghat az ablak.
Jl jn mell egy sajt jacht is
Jl jn mell egy sajt jacht is
Ha mr minden utas s csomag a helyn, indulhatunk! A Commander vezetlse nevhez hen igazi parancsnoki szk, ahonnan pazar a kilts. Igaz, a szlvd nagyon meredek szgben ll, ezrt alacsony, gy pldul piros lmpnl nyjtzkodni kell, hogy lssunk valamit, de a hossz, egyenes motorhztet vgig lthat. A nagy Jeepet valban olyan naviglni, mintha tankot vezetnnk. Vrosban nem zavarak a nagy mretek, nem rossz vele forgoldni, csak ppen a tbbi auts tnik olyan kicsinek. Menet kzben termszetesen terepjrsan hullmzik, blint, s kanyarban is dl egy kiss, de a helyzet nem vszes, a Commander nem olyan Jeep, ami orszgton rosszul rezn magt. A kormny rsegtse bsges, az autt egyszerbb terelni, mint a legtbb szemlyautt, mg egy csaldanya is megbirkzik vele, akrcsak az automatval. Persze botorsg lenne ezt a nagy dgt kzi vltval szerelni, fleg azrt is, mert az tsebessges automata jl teszi a dolgt. Nem ttovzik, s ha vlt, azt simn, rngatstl mentesen teszi, menjnk akr nyugodt, akr forszrozott tempban. Terepre trve sem hozhat zavarba az aut, mivel a Commander ugyanazt a kiprblt, jl bevlt sszkerkhajtsi rendszert kapta, mint a Grand Cherokee, radsul mretei sem nagyobbak szmotteven, rossz ton, vagy akr nehz terepen is bevlik.
Korbban a sajtbemutatn is bevlt
Korbban a sajtbemutatn is bevlt
Egyelre a Jeep importre vatos, hiszen csak egyetlen motorral, egy felszereltsggel forgalmazza a Commandert. Ez pedig nem ms, mint a hromezres, hathengeres dzel, ami remekl illik ehhez a batrhoz. Kr azt gondolni, hogy 2,3 tonns res tmege miatt lomha lenne, br a common-rail gzolajos "csak" 218 lers, azrt az 510 Nm maximlis nyomatk szles tartomnyban l, a nagy Jeeppel vehemensen trhetnk elre. A gyri adatok, a 9 msodperces gyorsuls s a 191 km/rs vgsebessg nem sokkal maradnak el a hasonl motorral szerelt Grand Cherokee menetteljestmnyeitl, a tapasztalat pedig igazolja a szmokat. Nem kell nagyon tiporni a gzt, hogy az aut szedje a lbt, a forgalomban nem csak tetemes sly-, de szolid erflnnyel is kzlekedhetnk. Egyedl a dzel hangja lehet hervaszt az amerikai autban, de aki mindenron brummog benzinest akar, nem kldik el a szalonbl, a Commander ugyanis ltezik 4,7 s 5,7 literes benzinfalkkal is. Azokkal persze ne szmtsunk kedvez fogyasztsra, a dzellel viszont 12 literrel el lehetett jrklni, igaz, nem volt ritka a 15 feletti rtk sem. A dzelhez jr Limited felszereltsg nem az alapot takarja, gy a Commander egyltaln nem fapados. Jr hozz hat lgzsk s ESP is, a biztonsg pedig egybknt is fontos szempont volt a nagy Jeep megtervezsnl, erre a Ford Explorer ta klnsen figyelnek a nagy vzen tl, gy a Commander gond nlkl teljestett az amerikai fggetlen trsteszteket vgz intzet prbjn. A jl felszerelt nagy Jeep radsul alig drgbb kisebb testvrnl, a hasonlan Limited kivitel Grand Cherokee mindssze nhny szzezerrel olcsbb a Commander kzel 14 milli forintos rnl. Igaz, a htlses konkurencia, mint a Toyota Land Cruiser s Nissan Pathfinder, vagy a Volvo XC90 s Land Rover Discovery is legalbb 13 milli, ha ket is dzellel, automatval s jl felszerelten krjk. Velk szemben a Jeep mellett szl amerikai hangulata, brutlis megjelense s remek menetkomfortja, ellene taln kevsb ignyes anyagai vannak. Mindenesetre rdekes sznfolt a palettn, hiszen a Commander szemlyben visszatrt a rgi Cherokee melkja, egy kis knyelemmel megfszerezve.
Hosszsg:
4750
mm
V6-os common-rail
dzelmotor
Hengerrtartalom:
2987
ccm
Maximlis teljestmny:
218
LE /
4000
ford./perc
Maximlis forgatnyomatk:
510
Nm /
1600-2800
ford./perc
Hajts:
sszkerkhajts
Vlt:
tfokozat automata
Szlessg:
2149
mm
Magassg:
1740
mm
Tengelytv:
2780
mm
Nyomtv ell:
1589
mm
htul:
1589
mm
res tmeg:
2306
kg
Megengedett ssztmeg:
n.a.
kg
Csomagtart mrete:
170/1950 l
zemanyagtartly mrete:
78 l
Gumimret ell:
215/55 R18
htul:
215/55 R18
Vgsebessg
191
km/h
Gyri fogyaszts:
Vros:
n.a.
l/100 km
Orszgt:
n.a.
l/100 km
Vegyes:
10,8
l/100 km
Gyorsuls 0-rl 100-ra
9,0
s
Tesztfogyaszts:
12,1
l/100km
A modell alapra:
Fbb konkurensek alaprai:
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD
13 750 000 Ft
Volvo XC90 D5 Summum
13 740 000 Ft
Nissan Pathfinder 2.5D AT LE
13 520 000 Ft
Land Rover Discovery TDV6
12 980 000 Ft
13 990 000
Ft
A tesztelt modell ra:
13 990 000
Ft
Kinek ajnljuk?:
TETSZETT:
NEM TETSZETT:
Hatsos megjelens
Anyagvlaszts
Knyelmes belsõ
Fogyaszts
Rugalmas menetviselkeds
Terepjr-kpessgek
Akinek nem elg brutlis klsejû a Grand Cherokee, alig drgbban btran vlaszthatja a tekintlyes Parancsnokot. Aki htlses terepjrt keres, szintn ajnlhat neki, br nem hisszk, hogy van ilyen.
|