Hrek : Prba: Honda Legend - 2006 |
Prba: Honda Legend - 2006
mazsola 2006.08.25. 10:36
Amerika mr hrom ve ismeri. Mi csak most prblhattuk ki, de megrte vrni r. Nem klnsebben szp kvl, csods bell, rdekes alul. A bemutatn szabad volt vele csszklni s karambolozni is.
Toyota? Kia? Mitsubishi? Honda?
Volt valaha, tizenhrom ve egy Privt Kop cm sorozat, tudjk, Kern Andrs mint magnnyomoz, londoni taxival jrt, valami gyerekkel lfrlt llandan. Abban volt egy verseny, egy Mitsubishi 3000 GT s egy Legend indult egyms ellen. Egyszer csak fkcsikorgs, majd vgs, s megtekinthettnk egy teljesen msik sszetrt 3000 GT-t, a kis kltsgvets jegyben. A Legend teht nyert, n meg akkor hallottam a tpusrl utoljra. s most megint.
Pedig a legenda (na, nem brtam megllni, pedig megfogadtam) mr korbban feltmadt. Amerikban mr 2004-ben bemutattk, Acura RL nven, a negyedik genercis Legend Japnban a 2005-s v Autja cmet is megkapta. Hrom v kellett ahhoz, hogy az aut Honda logval az orrn Magyarorszgra is eljusson vgre.
Legendrium
Az els Legend egy sejtelmes nev angol-japn (Austin-Rover s Honda) kooperci, a fels-kzpkategris platform ellltsra indtott XX projekt keretben szletett. Az XX eredmnye a Legend mellett a 800-as Rover volt. A legenda ma is l (na, megint), a Rovernek mg az rmagjt is a sznyeg al sprte a trtnelem, s rkattintotta a feleds lakatjt. Az egyiknek sikerl, a msiknak nem.
Legend 1, 2, 3
Legend 1, 2, 3
Az 1985-ben bemutatott els Legend ngyajts szedn volt, nem sokkal ksbb piacra dobtk a hatalmas ktajts kupt is. 1990-ben jtt a msodik generci, a 800-as Rover nem kvette testvrt a fejldsben. De! Belpett a kpbe Korea, a Legend II-t Daewoo Arcadia nven is rultk, fknt a dl-koreai piacra. A harmadik szrit 1996-ban mutattk be, Amerikban mr nem Legend, hanem Acura RL nven.
Forrs: wikipedia
Nagyon finom, nagyon ignyes, nagyon szp
Nagyon finom, nagyon ignyes, nagyon szp
Vicces, hogy pp tegnap jelentettk meg a Chrysler 300C tesztjt; ott dicsrtem a lenygz klst, szidtam a manyag, elnagyolt belst. Most itt az inverze, a Legend. Unalmas kls, tkletes belsvel.
Szembl az elz Civicre emlkeztet
Szembl az elz Civicre emlkeztet
A formn megltszik, hogy hrom ve kszlt, a Legend szembl egyrtelmen az elz Civic vonsait hordozza. Morcosan lmos (most bresztettk fel?) egrarc, hatalmas emblmval. Oldalnzetbl szp, dinamikus kforma, ami lehetne brmi keletrl: egy j Kia, Toyota, Subaru, de nmileg mg a Passat vonalaira is emlkeztet. Htul a kt vastag kipufogvg sokat dob az autn, de igazbl innen nzve is tk tlagos, egy sportos szedn, s annyi. Nincs benne semmi az j Civic formai forradalmbl, a Honda 2004-ben mg - gy tnik - nem akart kockztatni.
Vgletekig kimunklt mves munka a bels
Vgletekig kimunklt mves munka a bels
A beltr mr ms tszta. Valahogy sikerlt a br-krm-fa luxust Hondsan sszelltani. A mszeregysg mr igenis utal az j Civicre, az Accordra, a mszerfal laposan hzd fels vonala is jellemz shonds vons, br itt ez csak optikai trkk, hiszen a manyag lezrelem a nagy kzponti monitorral ugyangy magasan vgzdik, mint ahogy az sszes mai nagy kocsiban szoks. A Legendben ezzel s a vilgos anyag-sszelltssal mgis sikerlt elrni, hogy nem a szoksos nmetauts tankflinget, inkbb szells, knnyed, sportos rzetet sugroz az aut, br mretei (45 mm hjn t mter!) jcskn a fels kzpbe soroljk.
A kzpkonzol klnleges, de komikusan aprnak hat a nagy trben
A kzpkonzol klnleges,
de komikusan aprnak hat a nagy trben
Az ergonmirl, az j kzponti joystickrl, a kezelhetsgrl majd a tesztben rszletesen beszmolunk, most legyen elg annyi, hogy az j Legend beltere tnyleg minden, ami a Chrysler 300C nem. Hibtlan, minsgi, pazar, gynyr.
s akkor a vasak. A Legend csak egy motorral, egy vltval, egy felszereltsgben ltezik, tizent s fl milli forintrt. A motor 3,5 literes V6-os, teljesen alumniumbl kszlt (st a szelepdeknik magnziumbl vannak), gy nem terheli tlsgosan az els tengelyt. Termszetesen teljesen elektronikus a fojtszelep, a gzpedl csak egy potmtert lkds. Vltoz szvszelep-vezrls (VTEC), vltoz szvcshossz, 11,0:1 arny kompresszi, az eredmny 295 ler 6200-as, 351 Nm tezres fordulaton. A vgsebessget 250 km/h-ban limitlta a Honda, gy a Legend mindent tud, amit a nmet nagyok.
Igazi elegns luxusbels
Igazi elegns luxusbels
A motor mg (vagyis mell, a Legend keresztmotoros) tsebessges automata vlt kerlt, amit a kormny melletti flekkel is egzecroztathatunk, mgis egy F1-ben szerepl gyrt modelljrl beszlnk.
Az igazi rdekessg csak most jn. A Legend sszkerkhajts. Az els tengelyen nincs semmi rdekes, viszont htul nem klasszikus differencilmvet tallunk, hanem kt kuplungot, egyet a bal, egyet a jobb hts kerk eltt. Az elektronikusan vezrelt tengelykapcsolk 100:0-tl 0:100 szzalkig tudjk megosztani a nyomatkot a kt hts kerk kztt (az els-hts tengely nyomatkarnya 30:70 s 70:30 kztt mocorog).
Egyszer, szp nagy k
Egyszer, szp nagy k
Aztn van mg egy bolygmves fityfene, ahogy a Honda mondja, gyorstm is, ami kpes felgyorstani a hts kardnt az elshz kpest, ha jl rtem. Ezt az egszet SH-AWD-nek, super-Handling (amit a Honda a rhejes Szuper Vezethetsgre fordtott) sszkerkhajtsnak hvjk. Rszletesebben az albbi keretesben, de csak vatosan, mert elg bikkfa s marketingz lesz!
A szupervezethetsg, nyenceknek
"Az SH-AWD teljesen automatikus mkds, lland sszkerkhajtsi rendszer, amely a vezet beavatkozsa nlkl mkdik. A hajts az els hajtsi egysgtl egy, kzvetlenl rcsatlakoztatott nyomatktovbbt egysgre jut, amely pedig egy kis tmeg, sznszl-ersts kardntengelyen keresztl adja tovbb a hts meghajtshoz. Utbbi hrom bolygmbl s egy tengelykapcsol egysgbl ll. A nyomatk az elsn (a gyorstmvn) keresztl jut el egy hypoid fogazs fogaskerkhez, amely a hajtert 90 fokkal elforgatva hajtja meg a hts fltengelyeket.
A hypoid fogaskerkm kt oldaln egy-egy kzvetlen elektromgneses tengelykapcsol tallhat. Ezek juttatjk el a hajtert a kerekekhez. Egyttes szablyozs esetn a kt tengelykapcsol zrsa, illetve nyitsa megvltoztathatja az els-hts irny nyomatkelosztst - a hts kerekekre a helyzettl fggen a teljes motorteljestmny 30-70 szzalka jut. A kt tengelykapcsol azonban kln-kln is vezrelhet, gy a hts tengelyre jut hajter akr szz szzalka egyetlen kerkhez sszpontosthat. Az egyes tengelykapcsolk nyomst szolenoid szelep szablyozza, ily mdon a megfelel kerkre jut hajter szablyozsa a bolygmvek napkereknek lasstsval trtnik. A tengelykapcsolk gy az nzr differencilm szerept is betltik.
A hts hajtsi egysg elejn tallhat gyorstm rendszerint 1:1 arnyhoz igen kzeli tttellel juttatja htra a hajtert. Kanyarods kzben azonban a gyorstm kimeneti hajttengelynek forgsi sebessge meghaladhatja a bemenetit. Ezt egy kompakt bolygm teszi lehetv, amelyet tengelykapcsol vezrl hidraulikus mkdtetk szablyoznak.
Egyenes vonal halads esetn a bemeneti hajttengely sszezr a bolygm koszorkerekvel, s nincs tttel-mdosts. Kanyarodsi zemmdban azonban a koszorkerk a hzzal zr ssze, s a kimen hajttengely sebessge akr t szzalkkal nvekszik. Ezzel az eljrssal a hts kerekek tlhajthatk, a kormnyzsi hats nvelhet.
Kanyarods kzbeni lassts sorn a kls hts kerkre jut hajtert gy mdostja a rendszer, hogy befel hat kitrsi erhats helyett kifel hat tehetetlensgi nyomatk lpjen fel, ami elsegti a jrm stabilitst.
A vezet egy, a multi-informcis kijelzn lthat, minden egyes kerkre jut nyomatkot kln megjelent grafikn keresztl ellenrizheti a rendszer mkdst.
Az SH-AWD vezrlrendszere sszekttetsben ll a motor elektronikus vezrlegysgvel (ECU), valamint a VSA menetstabilizl elektronika ECU-jval. A motor ECU szolgltatja a fordulatszmra, a szvtorki nyomsra, valamint a sebessgvlt tttelre vonatkoz adatokat, mg a VSA ECU az oldalirny gyorsulsrl, a kitrsi rtrl, a kerk forgsi sebessgrl s a kormnyzsi szgrl tjkoztat. Az SH-AWD rendszer ECU-ja felgyeli a rendszer gyorstmvnek llapott, valamint a bal s jobb oldali kzvetlen elektromgneses tengelykapcsol nyomatkt. Gyorsts kzben az oldalgyorsulsra s a kormnyszgre vonatkoz adatok alapjn hatrozza meg a rendszer a jobb s bal oldali hts kerekek kztti nyomatkelosztst. Ugyanakkor ezen adatok alapjn vezrli a gyorstmvet is.
Hogy az tvitt nyomatk mennyisge a tvolsg nvekedsvel s a kops fokozdsval is optimlis maradjon, az ECU egy tekercs ltal biztostott visszacsatols alapjn szablyozza az elektromgneses tengelykapcsolkra jut ram erssgt, ezzel ellenslyozva a kuplung esetleges kopst."
Forrs: Honda
gy fordul, ahogy a gyerek tolja a matchboxot
gy fordul, ahogy a gyerek tolja a matchboxot
A gyakorlatban ez gy nz ki, hogy ha kanyarban sodrdni kezd az aut, az Agy nemcsak az vbels hts kerk fkezsvel, de az vkls hts kerk gyorstsval is kpes befolysolni a kasztni viselkedst. Ezt fellocsolt mgyanta plyn ki is prbltuk, az eredmny: a Legend nem tud kilinccsel elre haladni! Na j, a kzifket nem hasznltuk, gy lehet, hogy mgis sikerlt volna kiiktatni a szmtgpet, mindenesetre a csszs felletre kanyarodva a rendszer rezheten jobban kontrolllta az esemnyeket, mint egy tlagos menetstabilizl.
A Legend sohasem prdl meg, csak sodrdik, ahogy a gyerek tolja a matchboxot krbe-krbe, addig, amg a lassuls miatt nem jn vissza jra a tapads. Maga a futm se rossz (ell ketts keresztlengkar, htul multilink), de az elektronika minden nagypapa s anyuka sttusz Legend-vsrlnak is biztonsgoss teszi az autt vizes-havas-jeges ton. Meggyz volt a teszt.
Ha sodrdik is, nem prdl
Ha sodrdik is, nem prdl
A fura hts tengely miatt - letemben elszr - krdst tettem fel a sajttjkoztatn. Arra voltam kvncsi, meddig brjk ezek a kuplungok, legnek-e havonta, ha a pilta gyakran jr krforgalomban. A vlasz: nem, a trcsk kzti olajat elszr 30, majd minden 40 ezer km utn cserlve a szerkenty lettartama alighanem elri majd az autt.
Kiprblhattunk egy msik aktv biztonsgi ktyt is, amit CMBS-nek (Collision Mitigation Brake System, tkzsmrskl fkrendszer, hehe) hvnak. Ez meg olyat tud, hogy a nagy H-log mgtt lapul kvetradart (mert a Legendben az is van) felhasznlva figyeli, mikor kerlnk veszlyes, tkzssel fenyeget tvolsgra valamitl. A CMBS 15km/h-nl nagyobb sebessg s 15 km/h-nl nagyobb sebessgklnbsg felett les. A szmtgp a tvolsgbl, sebessgbl idt szmol. Hrom msodperccel a baleset eltt figyelmeztet hangjelzst ad, s kigyjt egy BRAKE - fkezz! - felirat lmpt a mszerfalon.
Most sd el!
Most sd el!
Ha tl mlyen alszunk, kt msodperccel a csatt eltt egy villanymotor hromszor megrntja az vet (figyelj mr, te hlye!), s finoman fkezni kezd. Ha ez is hiba, az vfeszt teljesen megspannolja az els veket, s ersen fkez, hogy kisebb legyen a becsapds ereje. Azrt nem fkez llra, mert lltlag van valami bcsi egyezmny, vagy mi, az autgyrtk kztt, ami tiltja, hogy az aut teljesen semmibe vegye a vezet irnytst. Aki mg ennl is nagyobb uralmat akar a Legend felett, egy gombbal kikapcsolhatja a rendszert.
Ezt is kiprbltuk. Egy CR-V-bl elnk lgattak egy szivacsba csomagolt kutyatlat (nem viccelek). A 20 km/h sebessggel battyog akadlyt negyvennel kellett megkzelteni, majd figyelni, mi lesz. s ln: bimbam, vrngats, fkezs. Jobban mkdtt, mint annak idejn az S Merciben. Kvncsi vagyok persze, mi lenne 140-nel, autplyn, de azt most nem tudtuk meg.
Egyelre ennyi, a ktrs bemutatn nem tudtuk tvirl hegyire megismerni a Legend jdonsgait. Mindenesetre mr van gretnk tesztautra, ha megkaptuk s hasznltuk, s tlltk a biztonsgi ktyk knyszeres prblgatst (bortkolom, akrki kapja is majd a kocsit, ez lesz a f csapsirny), lesben is, beszmolunk rla.
Csak 452 liter, de legalbb szp
|