Hrek : Jeep Grand Cherokee Overland teszt |
Jeep Grand Cherokee Overland teszt
mazsola 2006.09.10. 17:37
Kivtelesen jl felszerelt, egy j fejleszts Merci dzel dolgozik benne, s az ra is egszen elfogadhat a kategrin bell. Ha nem gy ringatzna, mint egy hintal, taln mg gyjteni is elkezdenk r.
Grand Csirke - mi egyszeren csak gy hvjuk, holott nagynak mg nagy is, de sokkal inkbb hasonlt egy nagy bdogdobozhoz, mint egy csirkhez. A formaterve egy kicsit tankos, egy kicsit szgletes, vagyis ppen beleilleszkedik a kategria ltal tmasztott kvetelmnyekbe.
Terepre is bemerszkedhetnk vele
Terepre is bemerszkedhetnk vele
A Jeep nevet azt hiszem senkinek sem kell bemutatni, mint ahogy aki ismeri a Jeep-et, az nagy valsznsg szerint hallott mr a Cherokee-rl. Mr elg rgta ezek kztt is ktfajtt klnbztetnk meg, van a hagyomnyos Cherokee, s van a Grand. Rgebben a kett egyrtelmen azonos vonalon mozogott, csupn a felszereltsgben volt klnbdsg, manapsg azonban kt teljesen ms formavilgot kpvisel modellrl beszlhetnk. A sima Cherokee olyan japnos, koreais divatauts gmblysggel rendelkezik, mg a Grand egyrtelmen a tank kinzetet kapta. Amg meg nem jtt a Commander, addig azt hittem, hogy ennl nagyobb Jeep-et kr lenne gyrtani. (Persze azta megszletett az j fi, s azta mskpp ltom n is a dolgokat.)
A mostani Cherokee-bl egybknt kiveszett a Wranglerben gy szeretett igazi klasszikus "mindenen tmegyek" terepjrs rzs, ebben a luxusvasban mr semmi nem emlkeztet arra, hogy alapveten mirl is szlnak ezek az autk. Illetve van egy dolog, ez pedig a rugzs.
Abban biztos vagyok, hogy a Grand Cherokee emiatt kiss htrnyban van a konkurensekhez kpest, akkor ez az, hiszen a plats IFA effekt viszonylag rosszul ll egy elvileg cscs verdban, mrpedig aki csak lt az autban, az mind megdbbent, hogy mitl mozog az aut ennyire. Az aut felszereltsge kivl, az anyagok is rendben vannak, krlttem br s fadszts - igaz ez sem igazi. Ehhez kpest a rugzsi komfort olyan, mint a Wranglerben, ami alapjban vve nem lenne baj, ha ez egy zig-vrig terepjr lenne, de mint tudjuk ez a SUV kategria nem igazn errl szl. A nagy vetlytrsak kzl a Merci ML, a BMW X5, vagy az Audi Q7, Lexus RX csak gy siklik az ton, mikzben a Grand Cherokee inkbb himblzik. Kellemetlen, hiszen gy esly sincs a lendletes haladsra, st a rosszabb minsg utakon nagyon le kell lasstani. Alapjban vve ez sem lenne baj, de akkor minek is egy ilyen terepjr, ha nmelyik szemlyaut jobban veszi a fekvrendrket.
A grand csirkben teht meg kell szokni, hogy a terepjrs nyugodtsg a cl, ebbl el sem tudok kpzelni olyat, mint a BMW-bl az X5 4.8 iS, vagy a Mercibl az AMG. Ehhez kpest rnzek az rlistra s ott az 5.7 HEMI, st van SRT is. Ezekhez remlem sportosabb futmvet, adnak.
A bels arnylag rendben van
A bels arnylag rendben van
Miutn a rugzsi komforttal sikerlt kibklni, rakadtam a tesztaut apropjra is, amely a klnleges Overland felszereltsg volt. Ez vgre mr nekem is tetszett. Egszen meggyz ugyanis a csomag, fleg az rat nzve. Kezdjk az elejn, hiszen van benne rengeteg lufi (els, oldals, fggny lgzskok), aztn a szoksos ABS, de itt mr van ESP is. Ehhez a futmhz mondjuk nem is rt az elektronika, de azrt a Quadra Drive II sszkerkhajtsi rendszer is sokat segt az aut stabilitsban. Ma mr termszetes a csom elektromos dolog (ablak, tkrllts, tkrbehajts), de a 8 irnyban llthat elektromos lsek, vagy a szintn elektromosan llthat pedlsor mr nem az. Az lsek klnleges Royale brbortst kaptak, amelyek perforltak is. A lista azonban mg hossz, hiszen szria a ktzns lgkondi, a hathangszrs Boston prmium audio-rendszer, az indtsgtl, a tempomat, az esrzkels ablaktrl, a kerknyoms ellenrz rendszer, vagy ppen a fnyre stted bels visszapillant tkr. Persze van mg szmos, egyesek szmra fontos aprsg, mint a tetcsomagtart, vagy kln nyithat hts szlvd, de most mindet nem fogom felsorolni. Az viszont fontos, hogy mindez 13 s fl milli forintba kerl az j 3000-es Mercedes turbdzel motorral, ami nem semmi. A tesztautban ezen kvl volt mg 650 ezerrt navigci,100 ezerrt stttett hts vegek, 50 ezerrt als tsvdelem, s jabb 80 ezert gyri riaszt, valamint ugyanennyi az els lsek fthetsge. A metlfny jabb 150 ezer forint, mint ahogy a 18 collos kerekrt is le kell szurkolni jabb 170 ezret. Ezekkel egytt a tesztaut mr majdnem 15 milli forint, egszen pontosan 14.780.000 Ft, ami akr soknak is tnhet, de egszen ms megvilgtst kap, ha megnzzk a konkurensek rait. Kzlk a BMW X5 3000-es dzele a legolcsbb, az alapron szintn 13,5 milla, ami viszont az extrzs utn jval tbb, mint a Jeep ra. A lnyegben ugyanezzel a motorral felszerelt Mercedes-Benz ML 320 CDI alapra azonban mr nmagban tbb, mint ennek a jl felszerelt pldnynak az ra, teht elmondhat, hogy a Jeep tnik a legkedvezbb vlasztsnak a 3000-es dzelek kztt.
A csomagtart ignyes
A csomagtart ignyes
Ezek fnyben mindjrt ms a lenyz fekvse, a bnt rugzs mr el is megy, a tbbire meg igazn nem tudok rosszat mondani. rhatnm azt is, hogy a futm annyira kilg a sorbl, hogy knytelen-kelletten szemet szr, de inkbb koncentrljunk a tbbi rszletre. Pldul a 3000-es Merci motor, amely mg egszen j, gy az egyik, ha nem a legjobb jelenleg. Csodlatosan adja le nyomatkt, 1600-tl 2800-ig folyamatosan megvan az 510 Nm, gy nem bonyolult az aut vezetse. Ebben a tartomnyban rdemes hasznlni, de alatta s felette is kellemesen ers. rdekes mdon az tvgya mr nem volt annyira fergeteges, mint a Merci ML-ben, nekem azrt nmileg sok volt a vrosi 15-17 liter, mint ahogy orszgton, vagy autplyn sem tudtam 10 al bemenni. Ezek fnyben nem is meglepets, hogy a vegyes tlag 15,5 liter lett, ami mindent sszevetve azrt sok. (rdekes, hogy ugyanezzel a motorral a Commander kicsit ksbb 12,9 litert produklt csak vrosban, igaz, nem nlam.)
Nzegesd a sajtkpeket is!
Nzegesd a sajtkpeket is!
Az ersebb fogyasztsban valsznleg az tfokozat automatavlt is ludas lehetett. Mikzben a Mercinl mr htnl jrnak, addig ez mg csak ts, ami nmagban nem tragdia, de a mkdsvel is emlkeztetett arra, hogy ez mr nem egy mai fejleszts. Mivel esetnkben egy terepjrrl beszlnk, amellyel amgy sem nagyon rdemes sietni, ezrt mgis azt mondom, hogy a vlt lomhasga nem igazn fj pont, kevsb zavart, mint azt az elejn hittem. A kormnyzs terepjrs mrcvel nagyon pontos, a fk bitangul harap, itt kln jpofa, hogy a pedl magassgt kln lehet lltani. Eurpban ezt gy oldjk meg, hogy a kormny ngy irnyban llthat, itt a pedlok vndorolnak, a vgeredmny tkletesen bellthat vezetsi pozci.
Egy ilyen SUV-nl nem lnyegtelen a fnyzs, aminek csak egy rsze a nagyon j felszereltsg. Itt a hatalmas trknlat, a knyelmes lsek ppen olyan fontosak, mint az anyag-, illetve sszeszerelsi minsg. Az elbbiekkel nincs semmi gond, azonban a manyagok nhol mg ameriksan egyszerek, de ezt is knnyen megszokja az ember. A csomagtart kellemesen nagy, jl varilhat, a krpitozsa is minsgi, gy sszessgben ebbl a szempontbl nagyon rendben van ez a Grand Cherokee.
A krds teht az, hogy inkbb egy olcsbb amerikaink legyen, vagy maradjunk a drgbb prmiummrkknl. Ha az ignyessgemet nzem, akkor a Merci ML sokkal meggyzbbnek tnt, de ugyangy megrtem azokat is, akik az X5-re, vagy a Q7-re szavaznak. Szerintem a Merci a legjobb ebben a kategriban, de mindig lesznek olyanok, nem akarnak nmet presztzsmodellbe lni, mivel abbl - nmaghoz mrten - rengeteg rohangl az utcn, radsul a voln mgtt sem felttlenl az a clcsoport l, akivel azonosulni szeretnnk. (De szpen krbe rtam.) Amennyiben viszont a pnztrcmra is hallgatok, akkor a Merci ugyanezzel a motorral hasonl felszereltsggel jval drgbb, mrpedig az erforrs ugyanaz, csupn a rugzst tekintve van a Jeep-nek jelents lemaradsa. Igazbl egyikkel sem tvednk terepre, mint ahogy egyikkel sem szelnm a Hungaroring kanyarjait egy nylt napon. Maradt teht a nyugodt autkzs, aminl mr nem is annyira fj a futm, viszont annl inkbb biztatbb a kedvezbb r. Mindent sszevetve ersen gondolkoznk a Cherokee-n, br be kell valljam, hogy magamtl ebbl a kategribl sosem vlasztank. Ha mgis, akkor a Hybrid hajts miatt valamirt az RX400 h a szimpatikus, csak az meg alapban 13,8 milli, fullosan meg tbb mint 17.
Hosszsg:
4750
mm
V6-os dzel
Hengerrtartalom:
2987
ccm
Maximlis teljestmny:
218
LE /
4000
ford./perc
Maximlis forgatnyomatk:
510
Nm /
1600-2800
ford./perc
Hajts:
lland sszkerkhajts
Vlt:
5 fokozat automatavlt
Szlessg:
1870
mm
Magassg:
1785
mm
Tengelytv:
2780
mm
Nyomtv ell:
1575
mm
htul:
1575
mm
res tmeg:
2210
kg
Megengedett ssztmeg:
2750
kg
Csomagtart mrete:
978-1909 l
zemanyagtartly mrete:
77 l
Gumimret ell:
245/60R18
htul:
245/60R18
Vgsebessg
200
km/h
Gyri fogyaszts:
Vros:
13,1
l/100 km
Orszgt:
8,6
l/100 km
Vegyes:
10,2
l/100 km
Gyorsuls 0-rl 100-ra
9
s
Tesztfogyaszts:
15,5
l/100km
A modell alapra:
Fbb konkurensek alaprai:
Mercedes-Benz ML 320 CDI
14.936.000 Ft
BMW X5 3.0d
13.450.000 Ft
Audi Q7 3.0 TDI
14.446.000 Ft
13.500.000
Ft
A tesztelt modell ra:
14.780.000
Ft
Kinek ajnljuk?:
TETSZETT:
NEM TETSZETT:
knyelem
fogyaszts
tgas bels
rugzs
j felszereltsg
ers motor
Igazi ameriks nagy vas, nagyszer felszereltsggel, amely meglehetsen jl nz ki, csak a rugzst, meg az tvgyt kell szokni.
|