Hrek : Nissan X-Trail Columbia 2.2 dCi Elegance teszt |
Nissan X-Trail Columbia 2.2 dCi Elegance teszt
mazsola 2006.12.04. 20:29
A kzmondst kicsit kifordtva, ruha teszi az autt, legalbbis a Nissan X-Trailt biztosan. A terepjrkban tapasztalt japn mrka a Columbival kzsen ltztette fel a mr j nhny ve piacon lv szabadids autt.
Nem hiba hvja magt jabban 4x4 specialistnak a Nissan, soha nem volt ugyanis annyi terepjr modellje a knlatban, mint most. A legkemnyebb nehzfi mind kzl rgi j ismersnk, a Patrol. Aki munkra is hasznlja terepest, a Navart vlasztja majd, ez a pick-up az elmlt esztendben jult meg teljesen, akrcsak az alapjaira pl nagy terepjr, a Pathfinder. A srtl irtz, de nagy lbon (s nagy kerken) l vrosiaknak az izgalmas formaterv Murant knljk, mg a legkisebb mind kzl a szemlyauts tulajdonsgokkal rendelkez X-Trail. Bemutatjt 2001-ben tartottk, Magyarorszgra egy vvel ksbb rkezett. 2003-ban vgrehajtottak rajta egy kis modellfrisstst, ekkor kisebb mretre cskkentettk a hrmas oszts Nissan htmaszkot, s a kzpkonzol kiosztst is tterveztk. Idkzben j motorral gazdagodott az X-Trail palettja, a 2,2 literes dzel 114 helyett immr 136 lerre kpes, idn pedig megrkezett a Columbia kivitel. A Nissan az extrm sportok kedveli s a trzk kzt jl ismert mrkval szvetkezett, gy a legkisebb szabadids modell neve mostantl X-Trail Columbia. Az autt nhny rdekes extrval szereltk fel, ilyen a nagymret tetablak s a tetlmpk, tulajdonosa pedig az aut mell egy Columbia dzsekit is kap. A legjobban felszerelt modellt kaptuk prbra, hogy kidertsk, milyen a telekre sznt Nissan az idkzben megjult konkurensekhez kpest.
Formra pldul egszen remek, igaz, ltszik rajta, hogy nem a mai kor termke. Nincs vele semmi baj, hiszen a lekerektett dobozforma nagyon is illik az effle terepjr authoz, radsul a vaskos lkhrtk s hangslyos srvd-dombortsok a nagy, 17 colos kerekekkel s a tetsnnel prostva igazn jl mutatnak rajta. Ha ma szletett volna, biztosan lendletesebb lett volna, az j RAV-4 pldul szinte rhaj mellette. Az X-Trail mg igazi rgi vgs fick, ami taln ms kategrikban htrny lenne, de egy terepjrnak a szgletessg kifejezetten jl ll.
Inkbb furcsa, mint j megolds a kzpre helyezett mszeregysg
Inkbb furcsa, mint j megolds a kzpre
helyezett mszeregysg
A harmonikus klsvel szemben bell sajnos elgg eklektikus a kp. Az X-Trail ugyanis akkoriban szletett, amikor a Nissan gy gondolta, valamit nagyon msknt kell elkezdenik ahhoz, hogy sikeresek legyenek az adott kategriban. Akkor szletett pldul a jelenleg is fut Primera, ami furcsa formj karosszrija s szokatlan bels elrendezse miatt nem lett a kzpkategria sikermodellje. Az X-Trail ugyanezt a mdszert kveti: annyira prbltak vele elrugaszkodni az addig megszokottaktl, hogy utlag megllapthat, jobb lett volna, ha maradnak a hagyomnyos, jl bevlt megoldsoknl. Itt elssorban a mszerfalra gondolok, a kzpre helyezett mszeregysg ugyanis nem mindenkinek tetszik. Olvasink is rendszerint tiltakoznak ellene, de utastrsaim is furcslltk, hogy mit keres ott a hrom, egybknt meglehetsen klasszikus ra, a kzpkonzol tetejn. Jl olvashat, nagy szmlapos, s jl lthat helyre kerlt, de valahogy nem ll r egyknnyen az ember szeme. Taln nem vletlenl, az autk vtizedek ta a kormnykerk mg helyezett mszerekkel kszlnek, a vezetk ahhoz szoktak hozz. A Muranban ltott, 350Z-re hasonlt mszerfal pldul nagyon jl mutatna az X-Trailben is.
Pakolni rengeteg helyre lehet
Pakolni rengeteg helyre lehet
Ettl eltekintve a bels tr remek, mghozz a rengeteg pakolrekesz miatt. Szerencsre a mszerek helyn lv teret kihasznltk, itt olyan fedeles polc kapott helyet, ami nem csak megvilgtott, de 12 voltos aljzatot is elrejtettek benne. gy menet kzben anlkl tlthetjk a mobiltelefont, vagy mp3-lejtszt, hogy a kszlk a drtokkal egytt valahol ppen tban lenne. A modellfrisstskor a szellzrostlyokat tcsoportostottk, gy a kzpkonzolra csapajts fik s harmonikaajts rekesz kerlt. Lehet pakolni mg a kzifkkar al, a knyklbe, a trkpzsebekbe, vagy az utas eltti ketts kesztytartba. A felfel nyl fedl alatt kzepes rekesz, s nhny cd-lemez trolsra alkalmas polc tallhat, alulra a szoksos kesztytart kerlt. Nem beszltnk mg a mszerfal kt szlre helyezett mlyedsrl, ami pohrtartnak, telefontrolnak vagy aprpnz tartsra is tkletes.
A kapcsolk egybknt hagyomnyos elrendezsek, a hajtskpletet llt forgkapcsol a kormnyoszlop takarsba kerlt. Szintn eldugtk, a vezettl balra lentre azokat a gombokat, melyeket a sofr amgy is ritkn hasznl. Ilyen a tkrmozgat, a lmpamos (ami az ablakmostl kln is mkdtethet, remek tlet!), az ESP kikapcsol gombja, valamint a tetlmpk kapcsolja. A tetsnek vgbe ptett szrfnyeket csak akkor lehet aktivlni, ha a fnyszrt felkapcsoltuk, ezrt mivel a gomb nehezen elrhet helyen van, orszgton knyelmetlen lenne minden fnyszrzskor kln lenylni rte s felgyjtani. Ezzel taln a felesleges vaktst szerettk volna elkerlni a Nissannl, mindenesetre a tetn lv szrfnyek mondjuk jszakai erdei ton, ahol a madr sem jr, nagyon jl jnnek.
A fedlzeti szmtgpre mr rfrne egy frissts
A fedlzeti szmtgpre mr rfrne
egy frissts
Nhny rszlet azrt a bels tren is elrulja, hogy nem mai autval van dolgunk. zsiai aut lvn a Nissanbl sem hinyozhat a kvarcra, amit a sebessgmr aljba integrltak, a napi kilomter-szmllval s a kls hmrskletmrvel egytt. Ez a darab nem ismeri a 24 rs idszmtst, dlutn negyed tkor is 4:15-t mutat. Radsul roppant bosszant, hogy ha kvncsiak vagyunk a pontos idre, amikor pp hmrskletet mutat, akkor elre kell nyjtzni rte a mszerekig, aztn ha a napi kilomterllst nznnk meg, akkor ismt. Ma mr erre sokkal szebb megoldsok, fogyasztst is szmt fedlzeti szmtgpek lteznek, nyilvn az X-Trail utdjban mr olyan lesz. A hifiben hatlemezes tr rejtzik, s mg kazetts egysget is ptettek bele, de az informcit mg mindig a nyolc karakteres, szmolgp-bets kijelzre rja.
A bels tr elgg nagy, legalbbis egy kzepes mret terepes auttl ennyit legalbb elvr az ember. A vezetlsben ugyan nem lehet kinyjtzni, fleg azrt, mert a kormnykerk nem hzhat ki, de a hts lseken kt felntt gond nlkl hosszabb tvon is elfr, radsul a csomagtart is kellen nagy. A raktr padlja kemny, fmes burkolat, a nagy s nehz trgyak nem tesznek krt benne, de ha csak aprsgokat pakolunk be, akkor azok bizony ide-oda csszklnak a nagy terleten. A hts tornyok elgg benylnak, kzttk keskeny a hely, de tskbl rengeteget elnyel az X-Trail. Lednttt hts lsekkel mg jobb a helyzet, az 1,8 kbmteres kapacits a legtbb kombi befogadkpessgt tlszrnyalja.
Remek a hatfokozat vlt
Remek a hatfokozat vlt
Ami mg tetszett a Nissan belsjben, az a szabadids autkhoz ill elnyhetetlen kialakts. A manyagok tartsnak tnnek, mgsem ignytelenek, s olyan rzse van az embernek, hogy a nagyobb ert ignyl, masszv kapcsolk mg egy vtized mltn is ugyanilyen flottul mkdnek majd. A krpit nlkli, nagy skfelletekkel bortott bels bartsgtalannak tnhet, de egy ilyen kirndulautban a clnak ppen megfelel, mert nagyon knnyen tisztthat. A Columbia kiads, azon bell is a tesztaut leggazdagabb, Exclusive felszereltsge a fontosabb extrkat mr tartalmazza. Ilyen a nem digitlis, de automata klma, a mr emltett, kormnyrl is vezrelhet hifi, a sebessgtart automatika, ABS, ESP, valamint a szoksos elektromos ablakok, zrak s tkrk. A drga kivitelhez jr a tetlmpa, a hatalmas, elektromotorral elhzhat tetablak, s a brhuzat lsek. J fogs a kormnykerk s a sebessgvlt gombja, vezets kzben kifejezetten j markolni ket, ami manapsg nem mondhat el minden autrl.
Htul is van elg hely
Htul is van elg hely
Vezetni sem rossz a Nissan kis terepest, legalbbis ami a vrosi s orszgti kzlekedst illeti. A kormny kell visszajelzst ad, knnyen kiismerhetek vele az aut kpessgei. Ugyan merszen vett orszgti kanyarban dlni kezd, mint akrmelyik kategriatrsa, de biztosan az ton tarthat. Rossz fellet vrosi utakon az X-Trail jtszi knnyedsggel grdl, a nagy kerekek s a sok mindent eltr futm hihetetlen knyelmet nyjtanak a budapesti forgalomban. Dinamikus haladshoz j a common-rail dzel, ami a modellfrissts ta 136 lert tud. Nem sok, de ma mr az sszes konkurens 140 ler krli dzelt knl, gy a Nissan is megfelel az elvrsoknak. Az alig msfl tonns kocsihoz mindenesetre elegend, a tbb mint hromszz newtonmterre kpes dzel frgn viszi a kocsit, klnsen a szria hatfokozat kzi vltval. A knnyedn s pontosan kapcsolhat vlt mind a gyorsulsra, mind a fogyasztsra j hatssal van, de a motor kellemetlen hangsznn sajnos mit sem segt.
Az X-Trail motorja ugyanis egszen furcsa hangokat ad ki magbl. Hidegen indtskor irdatlanul kopog, mg be nem melegszik, igazi teherautban rzi magt az ember. Melegen mr csillapodik a kopogs, megmarad viszont a msodik szlam, a fordulatszmmal ersd sr hang, ami vgigksrte utunkat. A Nissanba szerelt motorrl teht hiba mondhatjuk el, hogy ers, rugalmas s takarkos, a hangja sajnos tolakod, mg egy ilyen kemnylegny autban is.
Terepen sem marad szgyenben
Terepen sem marad szgyenben
Terepre nem vittk az X-Trailt, de ez ellen bizonyra neki sem volt kifogsa. Gyrilag ugyanis olyan abroncsokkal szereltk fel, melynek mintzata semmiben sem klnbzik brmely szemlyaut gumijtl. Az X-Trail igazbl nem is a nagy hegyoldalak lekzdsre val. Igaz, az automatikusan kapcsold, vagy kzzel kapcsolhat sszkerkhajts kiss nehezebb terep lekzdsre is alkalmass tenn, valamint az alja is kellen magasan van s burkolt, de az X-Trail igazi terepe az orszgt mellett legfeljebb a bakhtas fldutakra korltozdik. A stt erdben hosszan kanyarg kt kerknyomon pldul izgalmas kaland baktatni vele, ez a kocsi legfeljebb erre val, de ekkor legalbb nem kell flteni, hogy netaln elakad, koszos lesz, vagy takartani kellene majd a belsejt.
Jl mrte fel a piacot legkisebb terepjrjval a Nissan, hiszen az X-Trail a 136 lers dzelmotorral 7,6 milli forinttl kaphat, ppen annyitl, amennyirt a Toyota s Honda is knlja ugyanilyen ers, hasonl kategris modelljeit. A Hyundai s Kia konkurensei nmikpp olcsbbak, de annyi bizonyos, hogy mindegyik felsorolt modell ugyangy megfelel a szabadids autkkal szemben felmerl ignyeknek. A nehz vlaszts eltt ll vevk dntst a Nissan ezttal a tetablakos, tetlmps Columbia kiads segtsgvel prblja megknnyteni.
Hosszsg:
4510
mm
Soros ngyhengeres
common-rail dzelmotor
Hengerrtartalom:
2184
ccm
Maximlis teljestmny:
136
LE /
4000
ford./perc
Maximlis forgatnyomatk:
314
Nm /
2000
ford./perc
Hajts:
kapcsold sszkerkhajts
Vlt:
hatfokozat manulis sebessgvlt
Szlessg:
1760
mm
Magassg:
1680
mm
Tengelytv:
2620
mm
Nyomtv ell:
1530
mm
htul:
1530
mm
res tmeg:
1490
kg
Megengedett ssztmeg:
2050
kg
Csomagtart mrete:
410 / 1841
zemanyagtartly mrete:
60 l
Gumimret ell:
215/60 R17
htul:
215/60 R17
Vgsebessg
180
km/h
Gyri fogyaszts:
Vros:
9,0
l/100 km
Orszgt:
6,2
l/100 km
Vegyes:
7,2
l/100 km
Gyorsuls 0-rl 100-ra
11,5
s
Tesztfogyaszts:
8,1
l/100km
A modell alapra (2.2 dCi Comfort) :
Fbb konkurensek alaprai:
Honda CR-V 2.2 CTDI ES
7 487 000 Ft
Hyundai Tucson 2.0 CRDI Style
6 962 000 Ft
Kia Sportage 2.0 CRDI LX
6 699 000 Ft
Toyota RAV4 2.0 D-4D
7 604 000 Ft
7 649 000
Ft
A tesztelt modell ra:
9 069 000
Ft
Kinek ajnljuk?
TETSZETT:
NEM TETSZETT:
Hagyomnyos formk
Kzpsõ mûszerek
Rugalmas motor
Zajos motor
Remek vlt
Rengeteg pakolrekesz
Tetõlmpa, tetõablak
Aki kzepes szabadidõs terepjrt keres, a Honda, Hyundai, Kia s Toyota mellett mindenkppen vegye fontolra a Nissant is, a dzel X-Trail megr egy prbt. Nem mai modell, de a motorhangot leszmtva semmivel nem rosszabb a konkurenseknl.
|