Új Transit
mazsola 2006.09.23. 11:08
Szinte egyidőben lépnek piacra Európa meghatározó kisteherautói. A latin trió (a Boxer-Ducato-Jumper új változata), a felfrissült Sprinter és Crafter mellé érkező, kategóriaelső eladásokat produkáló Ford Transitot mutatjuk most be.
Nem változott a vegyesen kínált hajtásképlet: a megújult Transitot továbbra is kétféle hajtásmóddal lehet megrendelni. A nehezebb áru cipelését bízzuk a hátsókerékhajtásúra, mert minél jobban megpakoljuk, annál jobb lesz a kocsi trakciója. Városi terítésre a kisebb teherbírású fronthajtású a nyerő. Ennek a rakodómagassága az elmaradó hátulsó hajtómű miatt kisebb.
Továbbra is számtalan felépítmény közül lehet kiválasztani a célra leginkább megfelelőt. Dobozost alapvetően rövid (SWB – short wheelbase = rövid tengelytávolság) és hosszú (LWB) kivitelben és többféle tetőmagassággal lehet kérni, de utólag felszerelt hazai plató, vagy akár üres alváz is előfordulhat a kocsi hátsó részén. Sajnos a hazai jogszabályok miatt a néhány duplafülkés modell kiesik a teherautók kedvezményekre jogosító köréből, ezért a dobozos-hatüléses iránt a kereslet visszafogott.
A fejlesztés során alapvető célként – a típus erényeinek megtartása mellett – a felhasználói tapasztalatok alapján végzett módosításokat jelölték ki. Az utastér például sokat javult, berendezése szinte személyautószerű lett. Személyautókhoz mérhető az extrakínálat is, amivel a Transit egyénre szabható. Teherautó-volán helyett akár a Focus bőrhuzatú kormánykerekét tekerheti a pilóta, bár az alapszintű felszerelésből hiányzó állítási lehetőség miatt elsőre nehezen található meg az ideális vezetési pozíció.
Kizárólag közös csöves befecskendezési rendszerű, négyhengeres TDCi dízeleket találunk a karakán hűtőmaszk és a büszkén túlméretezett embléma mögött. A kisebb terhelhetőségű (azaz elsőkerékhajtású) modelleknek 2,2 literes összlökettérfogatú egység adja a hajtási energiát, a hátsó kerekeket pedig 2,4-es motor forgatja. Mindkét gép több teljesítményfokozatban létezik, ezeket érdemes a felhasználási mód (vagy a pénztárca vastagsága) adta feltételekhez igazítani.
A megújult Transit árai alig, illetve a felszereltség tükrében egyáltalán nem nőttek. Ezentúl szériaszerelvény a blokkolásgátló és a hátsó tárcsafék is, ezek beépítése kissé magasabbra teszi a lécet. A gazdagabb felszereltségi szintek eleve tartalmazták ezeket a tételeket, így azok az elődhöz hasonló áron vehetők át.
|